Realismen i Norge - Del 1 (sm)



Læreplanmål

Mål 3.10: Elevane skal ha kunnskap om norsk og nordisk litteratur frå dei eldste tider og fram til ca. 1900 og samtidig få litteraturhistorisk oversikt og samanheng. Tekstane skal setjast inn i ein samfunnssamanheng. I nokon grad kan ein også trekkje inn tekstar frå verdslitteraturen
3.10.4
ca. 1850 - ca. 1870
3.10.5.1
ha lese og ha kunnskap om: eit utval litteratur der Camilla Collett bør vere med
3.10.5.2
ha lese og ha kunnskap om: eit utval litteratur der Ivar Aasen bør vere med
3.10.5.3
ha lese og ha kunnskap om: eit utval litteratur der Aasmund Olavsson Vinje bør vere med
3.10.5.4
ha lese og ha kunnskap om: eit utval litteratur der Bjørnstjerne Bjørnson bør vere med





Tema(er) I denne modulen skal vi arbeide med perioden fra ca. 1850 til 1871. Dette er en overgangstid som i utgangspunktet domineres av nasjonalromantikken, men som gradvis dreier i en mer realistisk retning. Vi vil primært konsentrere oss om litteratur som viser denne utviklingen mot 1870/80-årenes realisme





Ressurser

= Obligatorisk

Overgangsperioden 1850 - 1871: Ivar Aasen Aasmund Olavsson Vinje Camilla Collett Bjørnstjerne Bjørnson Nynorskressurser:


Oppgaver

1. Om perioden

a)

Les grundig gjennom stikkordene om: Mye av dette stoffet er sikkert kjent fra norsk-, idehistorie- og/eller historietimene. Jobb i grupper og diskuter hvert enkelt punkt. Dersom dere ikke helt skjønner hva enkelte punkter dreier seg om, må dere spørre lærer.
Får dere en forståelse for hovedtrekkene i den historiske og idehistoriske utviklingen, vil det være langt lettere å skjønne den litteraturen dere skal lese, både litteraturen som er hentet fra overgangstiden (realismen 1), realismen og naturalismen (realismen 2), samt fra nyromantikken.

b)
Fortsett så med å lese om overgangsperioden og de mest sentrale forfatterne. Det er viktig at du merker deg hvorledes utviklingen gradvis går mot større realisme i litteraturen, og at du har en viss forståelse for hvilke tendenser i tiden som trekker i den retningen.
Når du synes du har fått en forståelse for utviklingen, kan du prøve deg på disse flervalgspørsmålene!
Deretter tester du om du har fått med deg de mest sentrale sidene ved overgangsperioden. Gi deg selv poeng når du sjekker resultatet, og se hva den endelige karakteren din blir :-)


2. Ivar Aasen

a)
Les om Ivar Aasen i GVK s. 171 + 347
Gå også gjennom websidene om livet og diktningen til Aasen.
Du kan også gjerne lese en mer inngående redegjørelse om språkmannen Aasen (NB! - engelsk).
Dikteren Aasen er vel verdt et studium, men det er nok hans rolle i datidens språkdebatt de fleste kjenner best til.

b)
Les diktet: "Gamle Norig"!
Gå deretter gjennon denne stilbesvarelsen.

c)
Besvar følgende spørsmål: 3. Aasmund Olavsson Vinje

a)
Les om Aasmund Olavsson Vinje i GVK s. 171, og denne korte biografien.

b)
Les diktet "Ved Rondane"
Med utgangspunkt i oppgavene ovenfor om "Gamle Norig", og det du har lest om Vinje, hvilke tanker gjør du deg om "Ved Rondane"?

c)
I den berømte reiseskildringen ""Ferdaminni fraa Sumaren 1860" finner du "Ved Rondane" satt inn i sin riktige sammenheng. Bla deg nedover til du kommer til "Huldra". 4. Camilla Collett

a)
Det første du bør gjøre, er å lese bakgrunnsstoffet GVK s. 166 - 173, samt de mer kortfattede lenkene du finner på ressurssiden
Det burde gi en forståelse av hvilke tanker som begynte å røre på seg i datidens samfunn.

b) Les deretter grundig gjennom et resymé og en analyse av "Amtmandens Døtre". Dette er tatt fra en særoppgave om "Kvinnerollen 1850 - 1980" av Mona Frøystad.

c)
Les utdraget fra "Amtmandens Døtre".

  1. Hvordan vil du karakterisere språket i utdraget?
  2. Finner du innholdet (nasjonal)romantisk eller mer realistisk? Forklar!
  3. Hvilken synsvinkel benytter Camilla Collett?
  4. Hvordan oppfatter du Müllers syn på kjærligheten?
  5. Kan du tenke deg årsaker til at Kold lyver om forholdet mellom ham og Sofie?
  6. Hva er hovedårsaken til at denne episoden får så store konsekvenser for de to forelskede?
  7. Hvorfor er det så vanskelig for dem å rydde opp i problemene?
  8. Synes du problemstillingen i utdraget er helt uaktuelt i dag?
4. Bjørnstjerne Bjørnson

a)
Dersom du sammenlikner innhold og språk i "Amtmandens Døtre" og "Synnøve Solbakken", vil du finne forholdsvis klare forskjeller. Forklar!

b)
Gå gjennom disse spørsmålene, og se om du husker det meste fra boka.
Du finner spørsmålene nederst på siden!

c)
Studer denne oversikten over sentrale sider ved "Synnøve Solbakken" (dersom du legger opp den boka!)

d)
Gjør disse oppgavene (dersom du legger opp Synnøve Solbakken!)

e)
Les om Bjørnstjerne Bjørnson i GVK s. 175 - 178
Gå også gjennom web-artiklene om Bjørnstjerne Bjørnson og Bjørnstjerne Bjørnson - en biografi
De to sistnevnte husker du sikkert fra "Synnøve Solbakken" (uke 2).

f)
Les "Faderen".
Gjennomgå punktene på websiden om hvordan vi analyserer en novelle
(Disse punktene kan også anvendes på en roman, f.eks. "Synnøve Solbakken")
Ta utgangspunkt i denne 'rettledningen', og anvend de enkelte hovedpunktene på "Faderen".

g)
Les stilbesvarelse 1 og stilbesvarelse 2
Plukk ut alle de momentene du selv synes er relevante, legg til dine egne notater fra oppgave b), og sett opp en disposisjon til oppgaven:
Tolk novella/novellen "Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson i gruppen din.

h)
Jeg går ut fra at "Ja, vi elsker" er vel kjent.
Les allikevel teksten, og besvar følgende spørsmål: