1: Hvor mange tegn var det i den eldre runerekka?
21 22 23 24
2: Hvor mange tegn var det i den yngre runerekka?
15 16 17 18
3: Hvilke språk hører til i den vest-nordiske gruppa?
Svensk, norsk, islandsk, færøysk Norsk, dansk, islandsk Norsk, islandsk, færøysk Norsk, dansk, færøysk
4: Hva er et kasusspråk?
Et språk der bøyningsendelsene bestemmer hvilken funksjon setningsleddene har Et språk der setningsleddenes plassering (posisjon) i setningen bestemmer hvilken funksjon de har Et språk der trykkfordelingen bestemmer setningsleddenes funksjon Et språk der setningsleddenes funksjon bestemmes ved hjelp av avledningsmorfemer.
5: Hva er et analyttisk språk?
6: Hva kan forårsake disse lydovergangene?: 'bunn - botn' / 'gulv - golv' / 'hull - hol' / 'kull - kol'
i-omlyd u-omlyd brytning a-omlyd
7: Hva kan forårsake disse lydovergangene?: verk - virki / taka - tekr / langr - lengri / fár - færri / sofa - søfr / stórr - størri / ungr - yngri
8: Hva kan forårsake disse lydovergangene?: landu - lònd / barnu - bòrn
9: Hva kan forårsake disse lydovergangene?:eka - jag / meluk - mjòlk / berun - bjòrn / erðu - jòrð
10: Hva er brytning?
En 'e' eller 'u' i trykklett stavelse virker på en 'e' i den foregående trykksterke stavelsen slik at denne blir til 'ia, ja' eller 'io, jo, jò' En 'a' eller 'i' i trykklett stavelse virker på en 'e' i den foregående trykksterke stavelsen slik at denne blir til 'ia, ja' eller 'io, jo, jò' En 'a' eller 'u' i trykklett stavelse virker på en 'e' i den foregående trykksterke stavelsen slik at denne blir til 'ia, ja' eller 'io, jo, jò' En 'a' eller 'u' i trykklett stavelse virker på en 'a' i den foregående trykksterke stavelsen slik at denne blir til 'ia, ja' eller 'io, jo, jò'
11: Hva menes med assimilasjon?
En 'åpen' uttale av a-fonemet Lepperunding ved uttale av vokallyder Den midtre delen av tungen heves opp mot den harde gane En lyd blir gjort likere/helt lik en nabolyd
12: Hva menes med kongruens?
Det må være samsvar mellom alle leddsetningene i en helsetning Det må være samsvar mellom alle ordene som står som deler av samme setningsledd Det må være samsvar mellom alle setningsleddene i to sammenhengende leddsetninger Det må være samsvar mellom alle fargene på pilene i et pilkogger
13: Hvilke kasus har vi i norrønt?
nominativ - ablativ - dativ - akkusativ nominativ - genitiv - vokativ - akkusativ nominativ - genitiv - dativ - akkusativ nominativ - genitiv - dativ - vokativ 14: Hvilken funksjon har vanligvis setningsledd som står i nominativ i setningen? Subjekt Direkte objekt Indirekte objekt Adverbial 15: Hvilken funksjon har vanligvis setningsledd som står i akkusativ i setningen? Subjekt Direkte objekt Indirekte objekt Adverbial 16: Hvilken funksjon har ofte setningsledd som står i dativ i setningen (uten preposisjon)? Subjekt Direkte objekt Indirekte objekt Adverbial 17: Hva et et dentalsuffiks? En endelse som inneholder en 'leppeuttalt' konsonant En endelse som inneholder en 'tannuttalt' konsonant En endelse som inneholder en 'neseuttalt' konsonant En endelse som inneholder en 'ganeuttalt' konsonant 18: Hva menes med sterke verb? Verb som har dentalsuffiks i preteritum og mangler vokalskifte (avlyd) Verb som ikke har dentalsuffiks i preteritum og mangler vokalskifte (avlyd) Verb som har dentalsuffiks i preteritum og som har vokalskifte (avlyd) Verb som ikke har dentalsuffiks i preteritum og har vokalskifte (avlyd) 19: Hva menes med svake verb? Verb som har dentalsuffiks i preteritum og mangler vokalskifte (avlyd) Verb som ikke har dentalsuffiks i preteritum og mangler vokalskifte (avlyd) Verb som har dentalsuffiks i preteritum og som har vokalskifte (avlyd) Verb som ikke har dentalsuffiks i preteritum og har vokalskifte (avlyd) 20: Hva kjennetegner de svake verbene i ja-klassen? Alle har lang rotstavelse og i-omlyd i alle former Det er verb vi stort sett finner i 'kasta-klassen' av nynorske svake verb Alle er kortstavete og mangler i-omlyd i infinitiv og presens Alle er kortstavete og har i-omlyd i infinitiv og presens 21: Hva kjennetegner de svake verbene i ija-klassen? Alle har lang rotstavelse og i-omlyd i alle former Det er verb vi stort sett finner i 'kasta-klassen' av nynorske svake verb Alle er kortstavete og mangler i-omlyd i infinitiv og presens Alle er kortstavete og har i-omlyd i infinitiv og presens 22: Hva er preterito-presentiske verb i norrønt? Verb som har lik bøyning i presens og preteritum Verb som har fått forskjøvet presensformen til preteritum Verb som har presensform lik sterk preteritumsform Verb som har preteritumsform lik sterk presens 23: Hva er reduplikasjonsverb i norrønt? Verb som har hatt to stavelser i presens entall i urnordisk Verb som har hatt to stavelser i infinitiv i urnordisk Verb som har hatt to stavelser i perfektum partisipp i urnordisk Verb som har hatt to stavelser i preteritum entall i urnordisk 24: Hvilken preposisjon styrer genitiv i norrønt? af til við yfir 25: Hva ønsker man vanligvis å uttrykke når man bruker konjunktiv i norrønt? Konkret og detaljert informasjon Det midlet subjektet i setningen tar i bruk for å nå et fastsatt mål Et ønske, en oppfordring, tvil, eller en antatt mulighet Høflighet overfor vedkommende man samtaler med 26: Hva menes med dobbelt bestemmelse? Påpekende pronomen foran substantivet + den etterhengte bestemte artikkelen etter. Den etterhengte bestemte artikkelen. Dativ flertall av hankjønnsord med tilhørende u-omlyd av 'a' i rota. Et rettssystem som krevde godkjenning både av kongen og dronningen. 27: Hva er fellestrekket ved infinitivsformen for klassene 3, 4 og 5 (sterke verb)? Rotvokalen er lang 'i' Rotvokalen er lang 'e' Rotvokalen er kort 'e' Rotvokalen er kort 'i' 28: Hva kjennetegner gruppa 'preterito-presentiske' verb? Infinitivsformen blir presentert i preteritum Preteritumsformen har forflyttet seg til presens Perfektum partisipp blir presentert som preteritum Verbene har ingen konjunktivformer 29: Hvilken klasse tilhører det sterke verbet 'dríva'? Klasse 4 (pga. lang 'i' som er hevet fra 'e' pga. i-omlyd) Klasse 6 (pga. lang 'i' etterfulgt av enkel konsonant) Klasse 1 (pga. lang 'i' som rotvokal) Preterito-presentisk verb pga. 'a' i presens 30: Hva var 'synkopetida'? Tidsrommet fra ca. 700 til 1050, som kjennetegnes ved at u-omlyden var den eneste aktive. Tidsrommet fra ca. 1000 til 1349 (Svartedauden) med overgangen fra den eldre til den yngre runerekka. De store folkevandringene på 400-tallet, som blant annet førte til store språkendringer mange steder. Tidsrommet fra ca. 500 til 700, som kjennetegnes ved en kraftig ordforenkling pga. bortfall av trykklette stavelser.