Oppdatert: 24.10.2018

Åpne spørsmål i språkhistorie

Til og med synkopetiden

Suggested answers at the bottom
    1.
    Hva er en språkfamilie?

    2.
    Hvor stammer indo-europeisk fra, og hvor langt må vi gå tilbake i tid for å finne det i bruk?

    3.
    Man regner med at indo-europeisk var et utpreget bøyningsspråk. Hva mener vi med det?

    4.
    Er moderne norsk et bøyningsspråk? Forklar!
    Hva med norrønt språk?


    5.
    Når begynte ur-germansk å dele seg opp i øst-, vest- og nordgermanske språk?
    Gi eksempler på språk som hører til disse tre grenene.


    6.
    Når snakket folk eldre urnordisk?
    Hvilken lydovergang (omlyd) begynte å gjøre seg gjeldende i denne perioden?
    Hva gikk denne lydovergangen ut på?


    7.
    Hvorfor kalles det eldre runealfabetet også fuþark?
    Hvor mange tegn var det i dette alfabetet?
    Hvilken hovedfunksjon hadde de eldste runene?


    8.
    Når var synkopetida?
    Hva var synkope?
    Hvilke endringer førte synkopen til?


    9.
    I synkopetida fikk vi også gradvis en overgang mot et mer analyttisk språk. Hva vil det si?
    Eksemplifiser!


    10.
    Hva skjedde med et ord som "halaiwan" (Tune-steinen) i synkopetida? Vis utviklingen!

    11.
    Hvilke kasus hadde man igjen etter synkopetida?

    12.
    Hva er hovedfunksjonen til de ovennevnte kasusene i norrønt språk?

    13.
    Hva menes generelt sett med begrepet omlyd?

    14.
    Hva innebærer i-omlyd?

    15.
    Hva innebærer u-omlyd?

    16.
    I synkopetiden fant det også sted en lydovergang vi kaller brytning. Hva går denne ut på?

    17.
    Hvis hvorledes brytning og omlyd har virket på det ur-nordiske ordet *meluk.

    18.
    Gjør så det samme med ordet *beru(n)

    19.
    - og med ordet *erþu

    20.
    Vis hvorledes brytning og omlyd har virket ulikt på ordet *eka (jeg) forskjellige steder (geografisk) og dermed skapt helt ulike varianter av ordet.

    21.
    Hva menes med assimilasjon?
    Gi eksempler!


    22.
    Hva menes med utlydsherding?

    23.
    Hvor virker utlydsherding i norsk?

    24.
    Hvor virker utlydsherding i tysk?

    25.
    Hvilke lydoverganger har virket i de kursiverte ordene i følgende setning:
    Jeg er sulten, fant du en brødleiv?
    Forklar!


    26.
    Gjør så det samme med de kursiverte ordene her:
    "Bandt du bjørnen borte i skauholtet da den drakk opp mjølka?"







oppdatert 24.10.2018
Page visited 4740 times
Totalt:
12.271.918  visitors

Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes


Kontaktinfo