X. En liten advarsel før du begynner!
|
A. Presentasjon |
- Hvem har skrevet teksten, hva heter den og når kom den ut?
- Skriv et kort, objektivt handlingsreferat
- Presenter temaet
- Hva slags stiltone preger teksten?
|
|
B. Komposisjon
|
1. Handlingsmønsteret
|
- Hva er det som setter handlingen i gang?
- Blir handlingen presentert kronologisk, i tilbakeblikk, eller i frampeik?
- Flyter handlingen jevnt i fortellings- / referats form, eller brytes den opp av scener/skildringer?
- Finner vi et markert vendepunkt?
- Hvordan slutter fortellingen?
|
|
2. Synsvinkel
|
- Hva slags synsvinkelbruk finner vi i teksten? Hva oppnås med denne synsvinkelen?
|
|
3. Natur og miljø
|
- Hvilken rolle spiller naturskildringene?
- Er eventuelt naturskildringene viktige?
Hvorfor?
|
|
4. Motsetning og kontrast
|
- Finner du motsetninger/kontraster i teksten? Hvilken betydning har disse?
|
|
5. Bildebruk og symboler
|
- Bruker forfatteren bilder og symboler, og hvordan vil du evt. tolke disse?
- Finner du ett samlende bilde, eller er en bestemt bildetype viktigere enn andre?
- Finner du motsetninger/kontraster i bildebruken?
|
|
6. Syntaks
|
- Er syntaksen dominert av lange eller korte perioder?
- Finner du hovedsaklig sideordning (paratakse) eller underordning (hypotakse)?
- Hvilken virkning har valget av syntaks (på stiltonen)?
|
|
7. Ordvalg
|
- Finner du mange ord med positiv/negativ ordvalør?
- Domineres teksten av en bestemt ordklasse?
- Finner vi mange konnotasjonsrike ord (jfr. bildebruk)?
- Baserer viktige deler av ordvalget seg på motsetning/kontrast?
- Hvilken virkning har ordvalget på stiltonen?
|
|
|
C. Personkarakteristikk
|
- Finner vi en/noen tydelig(e) hovedperson(er)? Hva skjer med vedkommende?
- Hva er det vi legger merke til ved personen(e)s oppførsel, språk, utseende, tanker, følelser, ol.?
- Er miljø/natur viktig for hvordan personene tenker og oppfører seg? - bakgrunnen til
personene? - personenes holdninger og utvikling?
- Er personene individualisert, eller presenteres de som representanter for en gruppe?
- Hvordan blir vi kjent med personene?
- Utseende og / eller andre ytre trekk
- Det personene sier (dialog / monolog)
- Det personene gjør (adferd)
- Andres replikker og adferd
- Tror vi eventuelt på disse andres vurdering?
|
|
D. Konklusjon
|
- Gjør rede for temaet i teksten. Hva slags budskap kan vi finne?
- Finner vi en sammenheng mellom tekstens tema, skrivemåte, holdning og:
- forfatterens øvrige produksjon
- en spesiell litterær tradisjon / litterær retning?
- den perioden teksten er skrevet i?
- et bestemt livssyn / en spesiell ideologi?
|