NB! Denne oppgavesiden er så langt kun en kladd!!!
Den vil gradvis endres og utvides :)
Oppgavesettene nedenfor bygger henholdsvis på opplysningstiden og klassisismen.
Det er da greit å være klar over at kunst og kultur (her: klassisismen) som en hovedregel reflekterer samtidens samfunnsforhold.
Dette kan skje enten ved å holde seg innenfor grensene for samtidens sosialt aksepterte normer, eller ved å stille kritiske spørsmål.
Mål for undervisningen:
Forstå hvordan klassisismen kommer til uttrykk i norsk litteratur
Mål med oppgavesamlingen:
Gi lærer og elev et større utvalg av ulike spørsmål og oppgave å velge mellom i arbeidet med perioden
NB! Samtlige spørsmål og oppgaver nedenfor er uferdige!!!
Opplysningstiden: Spørsmål og oppgaver
- Generelle spørsmål:
-
Hva var opplysningstiden, og når fant den sted?
-
Hvilke verdier og ideer var sentrale i opplysningstiden?
-
Hvordan skilte opplysningstiden seg fra tidligere perioder som barokken, renessansen og middelalderen?
- Filosofer og tenkere:
-
Nevn noen av de viktigste filosofene i opplysningstiden?
-
Hvordan påvirket John Lockes ideer om naturrettigheter og samfunnskontrakten politisk tenkning?
-
Hva mente Voltaire om religion og ytringsfrihet?
-
Hvordan påvirket Montesquieus teori om maktfordeling moderne demokratier?
-
På hvilke måter utfordret Jean-Jacques Rousseau tradisjonelle samfunnsstrukturer?
- Vitenskap og fornuft::
-
Hvordan bidro opplysningstiden til utviklingen av moderne vitenskap?
-
Hvilken rolle spilte Isaac Newton og hans vitenskapelige oppdagelser i opplysningstidens tenkning?
-
Hvordan endret Francis Bacons og René Descartes filosofier tilnærmingen til kunnskap og metode?
- Samfunn og politikk:
-
Hvordan påvirket opplysningstidens ideer den amerikanske og franske revolusjonen?
-
Hva var opplysningstidens syn på monarki og enevelde?
-
Hvordan bidro opplysningstiden til utviklingen av menneskerettigheter?
- Religion og sekularisme:
-
Hvordan utfordret opplysningstidens tenkere den tradisjonelle makten til kirken?
-
Hva var deisme, og hvorfor ble det en populær religiøs filosofi i opplysningstiden?
-
Hvordan reagerte kirken og religiøse institusjoner på opplysningstidens ideer?
- Økonomi og handel:
-
Hvordan påvirket opplysningstiden økonomisk tenkning, spesielt gjennom Adam Smiths verk?
-
Hva var merkantilisme, og hvordan ble den utfordret av opplysningstidens økonomiske ideer?
- Opplysningstidens arv:
-
Hvordan ser vi spor av opplysningstiden i dagens samfunn?
-
Hvilke moderne politiske ideer kan spores tilbake til opplysningstiden?
-
Er det sider ved opplysningstiden som har blitt kritisert i ettertid?
Disse spørsmålene kan brukes til diskusjon, refleksjon eller som del av en skoleoppgave om opplysningstiden! 😊
Opplysningstiden: Diskusjon, refleksjon, analyse, kreativitet
- Diskusjons- og refleksjonsoppgaver
-
Debatt: Var opplysningstiden en revolusjonær epoke eller en naturlig utvikling fra renessansen?
-
Etikk og moral: Hvordan påvirket opplysningstidens ideer om frihet, likhet og fornuft dagens menneskerettigheter?
-
Religiøs toleranse: Diskuter hvordan opplysningstidens filosofi utfordret kirken og religiøse autoriteter
- Analyse av skriftlige tekster
-
Filosofi: Les utdrag fra John Locke, Voltaire eller Rousseau. Hvordan argumenterer de for frihet og samfunnskontrakt?
-
Samfunnskritikk: Analyser et utdrag fra Voltaires Candide. Hvordan kritiserer han samfunnet?
-
Maktfordeling: Les Montesquieus tanker om maktfordeling og sammenlign dem med dagens styresett i USA og Norge.
- Historisk analyse
-
Revolusjonens røtter: Hvordan påvirket opplysningstiden den amerikanske og franske revolusjonen?
-
Kvinnens rolle: Hvilke ideer om kvinner fantes i opplysningstiden, og hvordan utfordret tenkere som Olympe de Gouges og Mary Wollstonecraft disse ideene?
-
Kolonialisme og opplysningstiden: Hvordan ble opplysningstidens idealer brukt både til å rettferdiggjøre og kritisere kolonialisme?
- Noen sammenlikninger
-
Opplysningstid vs. Middelalder: Hvordan skilte opplysningstidens syn på kunnskap seg fra middelalderens?
-
Opplysningstidens filosofi vs. Moderne tid: Hvordan lever opplysningstidens ideer videre i dagens samfunn?
-
Filosofi og politikk: Sammenlign ideene til Rousseau og Locke – hvordan var deres syn på staten og folkesuvereniteten ulike?
- Kreative oppgaver
-
Brev fra en filosof: Skriv et brev som om du var Voltaire og argumenterer for ytringsfrihet.
-
Avisartikkel fra 1700-tallet: Skriv en nyhetsartikkel som beskriver en oppdagelse eller et filosofisk gjennombrudd i opplysningstiden.
-
Tidsreise-essay: Tenk deg at du reiser tilbake til 1700-tallet – hvilke ideer ville du diskutert med datidens tenkere?
Opplysningstiden: Kvinnens stilling
- Diskusjon og refleksjon:
-
Var opplysningstiden feministisk?
Diskuter om opplysningstidens ideer om frihet og likhet også gjaldt kvinner.
-
Kvinnens rolle i samfunnet:
Hvordan ble kvinner sett på i opplysningstiden, og hvordan ble de begrenset av tidens normer?
-
Utdanning og kunnskap:
Hvorfor mente mange opplysningsfilosofer at kvinner ikke trengte høyere utdanning?
- :Tekster av og om kvinners posisjon og rettigheter
-
Mary Wollstonecraft: Les et utdrag fra A Vindication of the Rights of Woman (1792). Hvilke argumenter bruker Wollstonecraft for kvinners rettigheter?
-
Olympe de Gouges: Analyser Erklæringen om kvinnens og borgerinnens rettigheter (1791). Hvordan utfordret den den franske revolusjonens syn på kjønn?
-
Rousseau og kvinner: Les utdrag fra Rousseaus Émile og diskuter hvordan han mente kvinner burde oppdras og hvilken rolle de skulle ha.
- :Periodeorientert diskusjon/analyse
-
Opplysningstidens paradoks:
Hvordan kunne opplysningstidens filosofer kjempe for frihet og like rettigheter, men samtidig ekskludere kvinner?
-
Kvinnelige tenkere:
Velg en kvinnelig opplysningsfilosof eller forfatter (f.eks. Mary Wollstonecraft, Olympe de Gouges eller Madame de Staël) og presenter hennes ideer.
-
Kvinner og revolusjonen:
Hvilken rolle spilte kvinner i den franske revolusjonen, og hvordan ble de behandlet etterpå?
Sammenlikninger:
-
Fortid vs. nåtid:
Sammenlign kvinnens stilling i opplysningstiden med dagens samfunn. Hva har endret seg, og hva er likt?
-
Menn vs. kvinner i opplysningstiden:
Sammenlign ideene til en mannlig og en kvinnelig filosof – hvordan skilte deres syn seg på likestilling?
-
Kvinnesyn i ulike samfunn:
Hvordan var kvinnens stilling i opplysningstidens Europa sammenlignet med andre kulturer på samme tid?
Kreative oppgaver:
-
Brev fra en opplysningskvinne:
Skriv et brev som om du var Mary Wollstonecraft og argumenterer for kvinners rett til utdanning.
-
Dagbok fra 1700-tallet:
Skriv en dagbokside fra perspektivet til en kvinne i opplysningstiden – hvordan ville hun oppleve samfunnets begrensninger?
-
Debattrollespill:
Iscenesett en debatt mellom Voltaire, Rousseau og Wollstonecraft om kvinners rettigheter.
Islamsk (muslimsk) påvirkning på opplysningstiden i Europa.
Spørsmålene og oppgavene under kan tjene som et utgangspunkt for å undersøke hvordan islamsk kunnskap og filosofi påvirket opplysningstidens Europa.
- Diskusjon og refleksjon:
-
Hvordan påvirket islamsk filosofi opplysningstiden?
Undersøk hvordan muslimske lærde som Avicenna (Ibn Sina) og Averroes (Ibn Rushd) bidro til europeisk filosofi og vitenskap.
-
Var opplysningstidens rasjonalitet inspirert av islamsk tenkning?
Diskuter hvordan arabisk filosofi påvirket europeiske tenkere som Spinoza og Locke.
-
Opplysningstidens syn på islam:
Hvordan oppfattet europeiske opplysningsfilosofer islam? Var de positive eller kritiske?
- Tekstanalyse:
-
Islamsk filosofi i europeisk tenkning:
Les et utdrag fra Ibn Rushds kommentarer til Aristoteles og sammenlign med Spinozas syn på fornuft og religion.
-
Voltaire om islam:
Analyser Voltaires tekst Mahomet ou le fanatisme (1741) og diskuter hans syn på islam i lys av opplysningstidens verdier.
-
Vitenskapelig påvirkning:
Undersøk hvordan arabiske matematikere og astronomer som Al-Khwarizmi og Alhazen (Ibn al-Haytham) bidro til europeisk vitenskap.
- Historisk analyse:
-
Oversettelsesbevegelsen:
Hvordan påvirket oversettelsen av arabiske verker til latin (gjennom Spania og Sicilia) den europeiske opplysningstiden?
-
Muslimske universiteter:
Sammenlign islamske læresteder som Huset til visdom i Bagdad og universitetet i Al-Qarawiyyin med opplysningstidens akademiske institusjoner.
-
Islamsk medisin og europeisk opplysningstid:
Hvordan påvirket islamsk medisin, særlig Avicennas Canon of Medicine, europeiske medisinske fremskritt?
- Sammenlikningsoppgaver:
-
Islamsk rasjonalitet vs. europeisk opplysningstid:
Hvordan samsvarer islamske tenkere som Ibn Khaldun og Al-Farabi med opplysningstidens tanker om vitenskap og samfunn?
-
Islam og kristendommens rolle i opplysningstiden:
Hvordan skilte islamsk rasjonalitet seg fra den kristne teologien som dominerte før opplysningstiden?
-
Arabiske vs. europeiske syn på ytringsfrihet:
Undersøk hvordan islamske og europeiske tenkere i middelalderen og opplysningstiden behandlet temaer som ytringsfrihet og kritikk av religion.
- Kreative oppgaver:
-
Brev fra en opplysningsfilosof:
Skriv et fiktivt brev fra Voltaire eller Locke der de reflekterer over islamsk filosofi.
-
Historisk rollespill:
Iscenesett en debatt mellom en muslimsk lærd fra middelalderen (for eksempel Averroes) og en europeisk opplysningsfilosof (for eksempel Diderot).
-
Vitenskapelig tidsskrift:
Lag en artikkel der du forklarer hvordan islamske vitenskapelige fremskritt påvirket opplysningstidens teknologi og medisin.
Islamsk (muslimsk) påvirkning: Kildeforslag
- Islamske tekster:
-
Ibn Rushd (Kommentarer til Aristoteles)
-
Ibn Khaldun (Muqaddimah)
-
Avicenna (Canon of Medicine)
- Tekster fra opplysningstiden:
-
Voltaire (Mahomet ou le fanatisme)
-
Montesquieu (Persiske brev)
-
Diderot (Encyclopédie, artikler om islam og vitenskap)
- Sekundærlitteratur:
-
Jonathan Lyons:
The House of Wisdom: How the Arabs Transformed Western Civilization
-
George Saliba: Islamic
Science and the Making of the European Renaissance
-
Robert R. Reilly:
The Closing of the Muslim Mind (kritisk perspektiv)
Klassisismen: Spørsmål og oppgaver
- Generelle spørsmål:
-
Hva kjennetegner klassisismen som kunstnerisk og intellektuell retning?
-
Hvordan skilte klassisismen seg fra tidligere stilarter som barokken og renessansen?
-
Hvorfor hentet klassisismen inspirasjon fra antikkens Hellas og Roma?
- Litteratur og Teater:
-
Hvordan preget klassisismens idealer litteraturen på 1600- og 1700-tallet?
-
Hvilke regler og strukturer fulgte klassisistisk teater?
-
Hvordan brukte forfattere som Molière og Racine antikkens sjangertrekk i sine verk?
-
Hvilken rolle spilte Voltaire i utviklingen av klassisistisk litteratur og filosofi?
-
På hvilke måter ble moral og dyd vektlagt i klassisistiske tekster?
- Kunst og Arkitektur:
-
Hvilke trekk ved klassisistisk arkitektur skiller den fra barokk og gotikk?
-
Hvordan gjenspeiles harmoni og symmetri i klassisistisk kunst?
-
Hvilke kjente bygninger er eksempler på klassisistisk arkitektur?
-
Hvordan påvirket den antikke arven klassisistisk malerkunst?
- Musikk:
-
Hvordan utviklet musikken seg under klassisismen, sammenlignet med barokken?
-
Hva kjennetegner komposisjonene til Mozart og Haydn innenfor klassisistisk musikk?
-
Hvordan ble form og struktur viktig i musikken fra denne perioden?
- Filosofi og Samfunn:
-
Hvordan henger klassisismen sammen med opplysningstidens idealer?
-
På hvilke måter påvirket klassisismen politiske bevegelser som den franske revolusjonen?
-
Hvilke verdier fra klassisismen ser vi fortsatt i dagens kunst og arkitektur?
Klassisismen: Andre oppgaver
- Velg en klassisistisk tekst (for eksempel en scene fra et skuespill av Holberg) og identifiser tidstypiske trekk
- Sammenlign klassisistisk og barokk kunst/musikk etter eget valg (spør evt. lærer) – hva er de viktigste forskjellene?
- Velg en klassisistisk bygning og analyser dens form, proporsjoner og inspirasjonskilder.
- Diskuter om klassisismen var en reaksjon på barokkens overflod, eller en naturlig videreføring av tidligere stilretninger.
- Det hevdes at renessansen/opplysningstiden hentet tanker og inspirasjon fra middelalderens islamske gullalder. Diskuter!
- Lytt til et verk av Mozart, Haydn eller en annen klassisistisk musiker og beskriv hvordan musikken følger klassisistiske prinsipper.
Klassisismen og norsk litteratur
- Noen utdrag til analyse:
-
Ludvig Holberg – "Erasmus Montanus (1731
"Lisbed: Ak ja, Erasmus! det er bedre, du sier, at jorden er firkantet, enn at jeg skal dø av sorg. Jeg vil heller ha deg til en løgner enn ikke til mann i det hele."
Hvordan fremstilles Lisbed i dette utdraget? Hva sier det om kvinnens rolle i forhold til mannen?
Diskuter hva som er komisk og hva som er alvorlig i scenen.
Hvordan bruker Holberg ironi for å kritisere samfunnsstrukturer – også kjønnsroller?
-
Dorothe Engelbretsdotter – fra "Afften Psalme":
"O Herre Gud, lær meg å dø, og salig hos deg være,
At verdens lyst meg aldri må, fra himmerik forføre."
Hva slags kvinnelig stemme kommer fram i dette utdraget?
Hvordan uttrykker Engelbretsdotter en blanding av personlig tro og moralsk ansvar?
Er dette en lydig kvinnestemme – eller finnes det også en form for selvstendighet her?
- Sammenligning klassisisme vs. nyere litteratur:
-
Sammenlign Holberg med Ibsen:
"Erasmus Montanus" (1731) og "Et dukkehjem" (1879)
Oppgaver:
Sammenlign kvinneskikkelsene Lisbed og Nora: Hvordan reagerer de på autoritet?
Hvordan brukes dialog og konflikt for å vise samfunnskritikk?
Hva er forskjellen på hvordan kjønnsroller fremstilles i de to stykkene?
-
Sammenligning Engelbretsdotter vs. Collett
"Afften Psalme" og "Amtmandens Døttre" (1854)
Oppgaver:
Hvilke temaer er felles i begge tekstene (f.eks. lydighet, tro, følelser)? Forklar!
Hvordan uttrykkes kvinnelig erfaring forskjellig i 1600-tallets og 1800-tallets språk?
Er det noen tegn til feministisk bevissthet i begge tekstene?
-
Sammenlign Tullin med moderne lyrikk – "Maidagen" (1758) og Gro Dahle
Oppgaver:
Hvordan fremstilles kvinnen i Tullins dikt som et estetisk objekt?
Sammenlign det med hvordan Gro Dahle skildrer kvinnekroppen, traumer eller makt i f.eks. Krigen.
Hvordan utvikles perspektivet på kvinners indre liv og stemme fra 1700-tallet til i dag?
- Kreativitet og refleksjon:
-
Skriv en scene:
Gjenfortell en scene fra Erasmus Montanus fra Lisbeds perspektiv – som en moderne kvinne.
-
Kildekritikk:
Hvordan kan vi lese klassisistisk litteratur kritisk i dag, uten å miste forståelsen for tidsperioden?
-
Debatt:
“Klassisismen fremmer orden og moral, men undertrykker individet – spesielt kvinnen.” Diskuter.
oppdatert Under oppdatering...
Page visited
96608 times
Totalt: