Oppdatert: Under oppdatering...
Opplysningstiden 1700 - 1789

Spørsmål og oppgaver


NB! Denne oppgavesiden er så langt kun en kladd!!!
Den vil gradvis endres og utvides :)


Innholdsoversikt Søk ->



Oppgavesettene nedenfor bygger henholdsvis på opplysningstiden og klassisismen.
Det er da greit å være klar over at kunst og kultur (her: klassisismen) som en hovedregel reflekterer samtidens samfunnsforhold.
Dette kan skje enten ved å holde seg innenfor grensene for samtidens sosialt aksepterte normer, eller ved å stille kritiske spørsmål.


Mål for undervisningen:
Forstå hvordan klassisismen kommer til uttrykk i norsk litteratur

Mål med oppgavesamlingen:
Gi lærer og elev et større utvalg av ulike spørsmål og oppgave å velge mellom i arbeidet med perioden

NB! Samtlige spørsmål og oppgaver nedenfor er uferdige!!!

Opplysningstiden: Spørsmål og oppgaver

  1. Generelle spørsmål:
    1. Hva var opplysningstiden, og når fant den sted?
    2. Hvilke verdier og ideer var sentrale i opplysningstiden?
    3. Hvordan skilte opplysningstiden seg fra tidligere perioder som barokken, renessansen og middelalderen?
  2. Filosofer og tenkere:
    1. Nevn noen av de viktigste filosofene i opplysningstiden?
    2. Hvordan påvirket John Lockes ideer om naturrettigheter og samfunnskontrakten politisk tenkning?
    3. Hva mente Voltaire om religion og ytringsfrihet?
    4. Hvordan påvirket Montesquieus teori om maktfordeling moderne demokratier?
    5. På hvilke måter utfordret Jean-Jacques Rousseau tradisjonelle samfunnsstrukturer?
  3. Vitenskap og fornuft::
    1. Hvordan bidro opplysningstiden til utviklingen av moderne vitenskap?
    2. Hvilken rolle spilte Isaac Newton og hans vitenskapelige oppdagelser i opplysningstidens tenkning?
    3. Hvordan endret Francis Bacons og René Descartes filosofier tilnærmingen til kunnskap og metode?
  4. Samfunn og politikk:
    1. Hvordan påvirket opplysningstidens ideer den amerikanske og franske revolusjonen?
    2. Hva var opplysningstidens syn på monarki og enevelde?
    3. Hvordan bidro opplysningstiden til utviklingen av menneskerettigheter?
  5. Religion og sekularisme:
    1. Hvordan utfordret opplysningstidens tenkere den tradisjonelle makten til kirken?
    2. Hva var deisme, og hvorfor ble det en populær religiøs filosofi i opplysningstiden?
    3. Hvordan reagerte kirken og religiøse institusjoner på opplysningstidens ideer?
  6. Økonomi og handel:
    1. Hvordan påvirket opplysningstiden økonomisk tenkning, spesielt gjennom Adam Smiths verk?
    2. Hva var merkantilisme, og hvordan ble den utfordret av opplysningstidens økonomiske ideer?
  7. Opplysningstidens arv:
    1. Hvordan ser vi spor av opplysningstiden i dagens samfunn?
    2. Hvilke moderne politiske ideer kan spores tilbake til opplysningstiden?
    3. Er det sider ved opplysningstiden som har blitt kritisert i ettertid?
Disse spørsmålene kan brukes til diskusjon, refleksjon eller som del av en skoleoppgave om opplysningstiden! 😊

Opplysningstiden: Diskusjon, refleksjon, analyse, kreativitet

  1. Diskusjons- og refleksjonsoppgaver
    1. Debatt: Var opplysningstiden en revolusjonær epoke eller en naturlig utvikling fra renessansen?
    2. Etikk og moral: Hvordan påvirket opplysningstidens ideer om frihet, likhet og fornuft dagens menneskerettigheter?
    3. Religiøs toleranse: Diskuter hvordan opplysningstidens filosofi utfordret kirken og religiøse autoriteter
  2. Analyse av skriftlige tekster
    1. Filosofi: Les utdrag fra John Locke, Voltaire eller Rousseau. Hvordan argumenterer de for frihet og samfunnskontrakt?
    2. Samfunnskritikk: Analyser et utdrag fra Voltaires Candide. Hvordan kritiserer han samfunnet?
    3. Maktfordeling: Les Montesquieus tanker om maktfordeling og sammenlign dem med dagens styresett i USA og Norge.
  3. Historisk analyse
    1. Revolusjonens røtter: Hvordan påvirket opplysningstiden den amerikanske og franske revolusjonen?
    2. Kvinnens rolle: Hvilke ideer om kvinner fantes i opplysningstiden, og hvordan utfordret tenkere som Olympe de Gouges og Mary Wollstonecraft disse ideene?
    3. Kolonialisme og opplysningstiden: Hvordan ble opplysningstidens idealer brukt både til å rettferdiggjøre og kritisere kolonialisme?
  4. Noen sammenlikninger
    1. Opplysningstid vs. Middelalder: Hvordan skilte opplysningstidens syn på kunnskap seg fra middelalderens?
    2. Opplysningstidens filosofi vs. Moderne tid: Hvordan lever opplysningstidens ideer videre i dagens samfunn?
    3. Filosofi og politikk: Sammenlign ideene til Rousseau og Locke – hvordan var deres syn på staten og folkesuvereniteten ulike?
  5. Kreative oppgaver
    1. Brev fra en filosof: Skriv et brev som om du var Voltaire og argumenterer for ytringsfrihet.
    2. Avisartikkel fra 1700-tallet: Skriv en nyhetsartikkel som beskriver en oppdagelse eller et filosofisk gjennombrudd i opplysningstiden.
    3. Tidsreise-essay: Tenk deg at du reiser tilbake til 1700-tallet – hvilke ideer ville du diskutert med datidens tenkere?

Opplysningstiden: Kvinnens stilling

  1. Diskusjon og refleksjon:
    1. Var opplysningstiden feministisk?
      Diskuter om opplysningstidens ideer om frihet og likhet også gjaldt kvinner.
    2. Kvinnens rolle i samfunnet:
      Hvordan ble kvinner sett på i opplysningstiden, og hvordan ble de begrenset av tidens normer?
    3. Utdanning og kunnskap:
      Hvorfor mente mange opplysningsfilosofer at kvinner ikke trengte høyere utdanning?
  2. :Tekster av og om kvinners posisjon og rettigheter
    1. Mary Wollstonecraft: Les et utdrag fra A Vindication of the Rights of Woman (1792). Hvilke argumenter bruker Wollstonecraft for kvinners rettigheter?
    2. Olympe de Gouges: Analyser Erklæringen om kvinnens og borgerinnens rettigheter (1791). Hvordan utfordret den den franske revolusjonens syn på kjønn?
    3. Rousseau og kvinner: Les utdrag fra Rousseaus Émile og diskuter hvordan han mente kvinner burde oppdras og hvilken rolle de skulle ha.
  3. :Periodeorientert diskusjon/analyse
    1. Opplysningstidens paradoks:
      Hvordan kunne opplysningstidens filosofer kjempe for frihet og like rettigheter, men samtidig ekskludere kvinner?
    2. Kvinnelige tenkere:
      Velg en kvinnelig opplysningsfilosof eller forfatter (f.eks. Mary Wollstonecraft, Olympe de Gouges eller Madame de Staël) og presenter hennes ideer.
    3. Kvinner og revolusjonen:
      Hvilken rolle spilte kvinner i den franske revolusjonen, og hvordan ble de behandlet etterpå?
  4. Sammenlikninger:
    1. Fortid vs. nåtid:
      Sammenlign kvinnens stilling i opplysningstiden med dagens samfunn. Hva har endret seg, og hva er likt?
    2. Menn vs. kvinner i opplysningstiden:
      Sammenlign ideene til en mannlig og en kvinnelig filosof – hvordan skilte deres syn seg på likestilling?
    3. Kvinnesyn i ulike samfunn:
      Hvordan var kvinnens stilling i opplysningstidens Europa sammenlignet med andre kulturer på samme tid?
  5. Kreative oppgaver:
    1. Brev fra en opplysningskvinne:
      Skriv et brev som om du var Mary Wollstonecraft og argumenterer for kvinners rett til utdanning.
    2. Dagbok fra 1700-tallet:
      Skriv en dagbokside fra perspektivet til en kvinne i opplysningstiden – hvordan ville hun oppleve samfunnets begrensninger?
    3. Debattrollespill:
      Iscenesett en debatt mellom Voltaire, Rousseau og Wollstonecraft om kvinners rettigheter.

Islamsk (muslimsk) påvirkning på opplysningstiden i Europa.

Spørsmålene og oppgavene under kan tjene som et utgangspunkt for å undersøke hvordan islamsk kunnskap og filosofi påvirket opplysningstidens Europa.

  1. Diskusjon og refleksjon:
    1. Hvordan påvirket islamsk filosofi opplysningstiden?
      Undersøk hvordan muslimske lærde som Avicenna (Ibn Sina) og Averroes (Ibn Rushd) bidro til europeisk filosofi og vitenskap.
    2. Var opplysningstidens rasjonalitet inspirert av islamsk tenkning?
      Diskuter hvordan arabisk filosofi påvirket europeiske tenkere som Spinoza og Locke.
    3. Opplysningstidens syn på islam:
      Hvordan oppfattet europeiske opplysningsfilosofer islam? Var de positive eller kritiske?
  2. Tekstanalyse:
    1. Islamsk filosofi i europeisk tenkning:
      Les et utdrag fra Ibn Rushds kommentarer til Aristoteles og sammenlign med Spinozas syn på fornuft og religion.
    2. Voltaire om islam:
      Analyser Voltaires tekst Mahomet ou le fanatisme (1741) og diskuter hans syn på islam i lys av opplysningstidens verdier.
    3. Vitenskapelig påvirkning:
      Undersøk hvordan arabiske matematikere og astronomer som Al-Khwarizmi og Alhazen (Ibn al-Haytham) bidro til europeisk vitenskap.
  3. Historisk analyse:
    1. Oversettelsesbevegelsen:
      Hvordan påvirket oversettelsen av arabiske verker til latin (gjennom Spania og Sicilia) den europeiske opplysningstiden?
    2. Muslimske universiteter:
      Sammenlign islamske læresteder som Huset til visdom i Bagdad og universitetet i Al-Qarawiyyin med opplysningstidens akademiske institusjoner.
    3. Islamsk medisin og europeisk opplysningstid:
      Hvordan påvirket islamsk medisin, særlig Avicennas Canon of Medicine, europeiske medisinske fremskritt?
  4. Sammenlikningsoppgaver:
    1. Islamsk rasjonalitet vs. europeisk opplysningstid:
      Hvordan samsvarer islamske tenkere som Ibn Khaldun og Al-Farabi med opplysningstidens tanker om vitenskap og samfunn?
    2. Islam og kristendommens rolle i opplysningstiden:
      Hvordan skilte islamsk rasjonalitet seg fra den kristne teologien som dominerte før opplysningstiden?
    3. Arabiske vs. europeiske syn på ytringsfrihet:
      Undersøk hvordan islamske og europeiske tenkere i middelalderen og opplysningstiden behandlet temaer som ytringsfrihet og kritikk av religion.
  5. Kreative oppgaver:
    1. Brev fra en opplysningsfilosof:
      Skriv et fiktivt brev fra Voltaire eller Locke der de reflekterer over islamsk filosofi.
    2. Historisk rollespill:
      Iscenesett en debatt mellom en muslimsk lærd fra middelalderen (for eksempel Averroes) og en europeisk opplysningsfilosof (for eksempel Diderot).
    3. Vitenskapelig tidsskrift:
      Lag en artikkel der du forklarer hvordan islamske vitenskapelige fremskritt påvirket opplysningstidens teknologi og medisin.

Islamsk (muslimsk) påvirkning: Kildeforslag

  1. Islamske tekster:
    1. Ibn Rushd (Kommentarer til Aristoteles)
    2. Ibn Khaldun (Muqaddimah)
    3. Avicenna (Canon of Medicine)
  2. Tekster fra opplysningstiden:
    1. Voltaire (Mahomet ou le fanatisme)
    2. Montesquieu (Persiske brev)
    3. Diderot (Encyclopédie, artikler om islam og vitenskap)
  3. Sekundærlitteratur:
    1. Jonathan Lyons:
      The House of Wisdom: How the Arabs Transformed Western Civilization
    2. George Saliba: Islamic
      Science and the Making of the European Renaissance
    3. Robert R. Reilly:
      The Closing of the Muslim Mind (kritisk perspektiv)

Klassisismen: Spørsmål og oppgaver

  1. Generelle spørsmål:
    1. Hva kjennetegner klassisismen som kunstnerisk og intellektuell retning?
    2. Hvordan skilte klassisismen seg fra tidligere stilarter som barokken og renessansen?
    3. Hvorfor hentet klassisismen inspirasjon fra antikkens Hellas og Roma?
  2. Litteratur og Teater:
    1. Hvordan preget klassisismens idealer litteraturen på 1600- og 1700-tallet?
    2. Hvilke regler og strukturer fulgte klassisistisk teater?
    3. Hvordan brukte forfattere som Molière og Racine antikkens sjangertrekk i sine verk?
    4. Hvilken rolle spilte Voltaire i utviklingen av klassisistisk litteratur og filosofi?
    5. På hvilke måter ble moral og dyd vektlagt i klassisistiske tekster?
  3. Kunst og Arkitektur:
    1. Hvilke trekk ved klassisistisk arkitektur skiller den fra barokk og gotikk?
    2. Hvordan gjenspeiles harmoni og symmetri i klassisistisk kunst?
    3. Hvilke kjente bygninger er eksempler på klassisistisk arkitektur?
    4. Hvordan påvirket den antikke arven klassisistisk malerkunst?
  4. Musikk:
    1. Hvordan utviklet musikken seg under klassisismen, sammenlignet med barokken?
    2. Hva kjennetegner komposisjonene til Mozart og Haydn innenfor klassisistisk musikk?
    3. Hvordan ble form og struktur viktig i musikken fra denne perioden?
  5. Filosofi og Samfunn:
    1. Hvordan henger klassisismen sammen med opplysningstidens idealer?
    2. På hvilke måter påvirket klassisismen politiske bevegelser som den franske revolusjonen?
    3. Hvilke verdier fra klassisismen ser vi fortsatt i dagens kunst og arkitektur?

Klassisismen: Andre oppgaver

  1. Velg en klassisistisk tekst (for eksempel en scene fra et skuespill av Holberg) og identifiser tidstypiske trekk
  2. Sammenlign klassisistisk og barokk kunst/musikk etter eget valg (spør evt. lærer) – hva er de viktigste forskjellene?
  3. Velg en klassisistisk bygning og analyser dens form, proporsjoner og inspirasjonskilder.
  4. Diskuter om klassisismen var en reaksjon på barokkens overflod, eller en naturlig videreføring av tidligere stilretninger.
  5. Det hevdes at renessansen/opplysningstiden hentet tanker og inspirasjon fra middelalderens islamske gullalder. Diskuter!
  6. Lytt til et verk av Mozart, Haydn eller en annen klassisistisk musiker og beskriv hvordan musikken følger klassisistiske prinsipper.

Klassisismen og norsk litteratur

  1. Noen utdrag til analyse:

    1. Ludvig Holberg – "Erasmus Montanus (1731

      "Lisbed: Ak ja, Erasmus! det er bedre, du sier, at jorden er firkantet, enn at jeg skal dø av sorg. Jeg vil heller ha deg til en løgner enn ikke til mann i det hele."

      Hvordan fremstilles Lisbed i dette utdraget? Hva sier det om kvinnens rolle i forhold til mannen?
      Diskuter hva som er komisk og hva som er alvorlig i scenen.
      Hvordan bruker Holberg ironi for å kritisere samfunnsstrukturer – også kjønnsroller?

    2. Dorothe Engelbretsdotter – fra "Afften Psalme":

      "O Herre Gud, lær meg å dø, og salig hos deg være,
      At verdens lyst meg aldri må, fra himmerik forføre."

      Hva slags kvinnelig stemme kommer fram i dette utdraget?
      Hvordan uttrykker Engelbretsdotter en blanding av personlig tro og moralsk ansvar?
      Er dette en lydig kvinnestemme – eller finnes det også en form for selvstendighet her?
  2. Sammenligning klassisisme vs. nyere litteratur:

    1. Sammenlign Holberg med Ibsen:
      "Erasmus Montanus" (1731) og "Et dukkehjem" (1879)

      Oppgaver:
      Sammenlign kvinneskikkelsene Lisbed og Nora: Hvordan reagerer de på autoritet?
      Hvordan brukes dialog og konflikt for å vise samfunnskritikk?
      Hva er forskjellen på hvordan kjønnsroller fremstilles i de to stykkene?
    2. Sammenligning Engelbretsdotter vs. Collett
      "Afften Psalme" og "Amtmandens Døttre" (1854)

      Oppgaver:
      Hvilke temaer er felles i begge tekstene (f.eks. lydighet, tro, følelser)? Forklar!
      Hvordan uttrykkes kvinnelig erfaring forskjellig i 1600-tallets og 1800-tallets språk?
      Er det noen tegn til feministisk bevissthet i begge tekstene?
    3. Sammenlign Tullin med moderne lyrikk – "Maidagen" (1758) og Gro Dahle

      Oppgaver:
      Hvordan fremstilles kvinnen i Tullins dikt som et estetisk objekt?
      Sammenlign det med hvordan Gro Dahle skildrer kvinnekroppen, traumer eller makt i f.eks. Krigen.
      Hvordan utvikles perspektivet på kvinners indre liv og stemme fra 1700-tallet til i dag?
  3. Kreativitet og refleksjon:

    1. Skriv en scene:
      Gjenfortell en scene fra Erasmus Montanus fra Lisbeds perspektiv – som en moderne kvinne.
    2. Kildekritikk:
      Hvordan kan vi lese klassisistisk litteratur kritisk i dag, uten å miste forståelsen for tidsperioden?
    3. Debatt:
      “Klassisismen fremmer orden og moral, men undertrykker individet – spesielt kvinnen.” Diskuter.








oppdatert Under oppdatering...
Page visited 96608 times
Totalt:
12.417.830  visitors

Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes


Kontaktinfo