Lillestrøm videregående skole. Bidrag frå 3AAA til ASP ”storyline” 27.5.2003 Spennende
utfordringer for lokalhistoriker 2003: Dette fann vi på i
3AAA Lillestrøm: Slekt skal følge slekters gang er hovedelementet i denne slektskrøniken, og
flytting over landegrensene ser ut til å ha vært slektens fremste kjennetegn
til alle tider, i hvertfall slik det er fortalt eller påstått for
enkeltpersoner. Funnene vi presenterer er som de tidligere framstillingene av
denne slekts- eller gjenstandshistorien, omtrentlig. Men det er, med alle
mangler, en utrolig historie vi kan fortelle: Her er den lokalhistoriske
perlen, Lurkahuset på Lillestrøm, stedet som oppstod fra ingenting på Måsan med
dampsaga i 1860, koplet sammen med slavefortet Christiansborg, nå regjeringspalasset i hovedstaden Accra i Ghana, og med Det hvite huset i Reykjavik, bygt med
materialer kanskje fra dampsaga på Lillestrøm. Det var der Gorbatsjov og Reagan
møttes for første gang, det som ble starten på slutten av Den kalde krigen. Og,
ikke nok med det, Ghanas store sønn, FNs generalsekretær, Kofi Annan,
ikke bare er gift med en svensk dame og har sitt hjerte i Norge; - han har
kanskje også et norsk hjerte! Etter vår lynraske slektstudie av etterkommerne
etter den første Cecilie, hvor mangelfull den enn måtte være, viser at han
kanskje kunne ha vært i slekt med vår egen Gro Harlem Brundtland, nåværende
og avtroppende sjef for Verdens helseorganisasjon, og med Vigdis Finnbogadottir, den tidligere islandske presidenten.
Alle disse tre kunne, sammen med Dalai Lhama, vinner av Nobels fredspris, ha
stammet fra den Cecilie som døde og fant sin grav ved Utstein kloster etter at
hun hadde gitt datteren medaljongen. Det må i det hele tatt være tale om flere
slektsgreiner, vi vil tro at det finnes en ghanesisk, en tibetansk, en
mayaindiansk, en anglo-irsk-amerikansk, en islandsk og en eller flere norske.
Planen nå er å få oversikt og samle representanter fra alle slektsrekkene til
slektsstevne på Utstein. Der vil slektshistorien bli fortalt av en lokal- og
slektshistoriker så langt den lar seg fortelle. Lokalhistorikeren, pensjonert
historielærer (selvfølgelig!), har ingen slektsforbindelser, men har gått
entusiastisk i gang med den store, kanskje helt umulige oppgaven. Her er det
ikke plass til annet enn skisser og antydninger i den utrolige historien. Noen av mytene om
medaljongen: Det er en omfattende
tradisjon om medaljongen, i familietradisjonen spesielt, men også selvstendige
uavhengige tradisjoner. En av de sentrale mytene er at den som har båret
medaljongen alltid er død når medaljongen tas av. Denne myten om medaljongen
ble registrert under den første verdenskrig i en skyttergrav av den spanske
soldaten, krigsfangen, seinere folkeminneforsker, Rodriguez. Fortellingene om
medaljongen fikk Rodriguez høre av en medsoldat, dagen før han fikk en kule
gjennom kneet så han ble halt resten av livet. Men dette vekket hans interesse
så han var ikke lei seg en eneste dag siden på grunn av foten. En annen myte
som han refererer er at medaljongen alltid, på mirakuløs vis, kommer til den i
slekta som skal ha den og føre den videre. Yngre tradisjon framviser ren
dikting om medaljongen; for eksempel den om at medaljongen skal ha vært funnet
i Norge engang man åpna en boks med makrell i tomat. Denne myten er løst
knyttet til fortellingen om da familien
flyktet fra Malta og at den ene av søstrene slo seg ned i Norge. En annen
variant av fortellingen om flukten er at båten de seilte med ble rent i senk av
hvaler, og de ble slukt av en kjempehval. Og, som bibelens Jonas i hvalfiskens
buk, de ble slengt i land i Russland, der de slo seg ned og bidro sterkt under
de russiske revolusjonene, særlig i februar- og oktoberrevolusjonene i 1917.
Det heter at medaljongen faktisk var hovedårsaken til tsarens fall og
henrettelse. Han skal ha beslaglagt medaljongen og innlemmet den blant sine
rettmessige og urettmessige eiendeler i sitt enorme skattkammer. Like fantastisk er den om at medaljongen
skal ha vært båret av dronningene Elizabeth I og II av England, og den skal ha
vært årsaken til prinsesse Dianas død. Hun, hadde fått den i gave av sin elsker
og brukte den ved flere anledninger, men hadde ikke rett til å bære den. Derfor
gikk det som det måtte gå. Det er også en annen fantasifull, kanskje noe
makaber, myte at medaljongen har den egenskapen at den lagrer sjeler gjennom
århundrer, og at kvinnene, Helena, for eksempel, har gjenoppstått flere ganger.
Dette er forresten en svært gammel forestilling som også er dokumentert svært
tidlig i familiens egen tradisjon. Denne er vel den som best egner seg til å
legitimere hvem som til enhver tid har dette klenodiet i eie. Like sterkt
forankret i familietradisjonen er fortellingen om at medaljongen og dens
eierske var med på å gi navnet til Jomfruøyene i Vestindia, tidligere
dansk-norsk slavekoloni. Hun levde ugift, fikk ingen barn, og hun bar
medaljongen rundt halsen da hun døde. Jomfrumedaljongen som den den gang ble
kalt, ble deretter oppbevart i skattkisten til den dansk-norske guvernøren, den
avdødes bror, tidligere slaveskuteskipper. Han var også barnløs, sies det. Så
fra hans eie er det svært uklart hvordan den er kommet videre til neste
mor-datterledd. Og, da må man med Rodriguez spørre: ”Hvordan kan man da være så sikker på at det alltid har vært eller skal
være en datter som har medaljongen etter sin mor?” Kort hvordan slekten
antakelig spredte seg fra Malta etter at England invaderte øya: Da det kom opp en
mistanke om at Giovanni og Cecilia var i altfor nær slekt med hverandre, ble
tilværelsen vanskelig, ja uutholdelig for dem. Giovanni hadde dessuten
alkoholproblemer og var noe voldelig av seg. Engelskmennene gjorde ikke
tilværelsen lettere. Siden Giovanni var katolsk ble han værende; men
protestanten Cecilia og alle de 8 barna, en sønn og 7 døtre, flyktet. Noen sier
at bare to av barna, eldste datteren og sønnen, var født før flukten til
Island, andre sier at alle, også den yngste, som var gutten, var født på Malta.
De var glad i øyer, men lei av Malta, så da engelskmennene erobret øya, flyktet
de til det fredelige Island. Sønnen ble sjømann og seilskuteskipper, og var
en kort periode skipper på slaveskipet Fredensborg som fraktet
slaver fra den dansk-norske slavekysten, dagens Ghana, til Jomfruøyene. Han ble
forfremmet til guvernør over Jomfruøyene etter at han hadde iverksatte de strenge straffene mot lederne av
det store slaveopprøret. Kong Juba ble satt i jernbur uten vann midt i
solsteiken og døde etter ni pinefulle døgn. Søsteren hans, guvernøren altså,
som den gangen hadde medaljongen, bodde hos ham hele livet, sier
familietradisjonen. Og som tidligere nevnt var også guvernøren ugift. Flere
andre av søskenflokken på 8 fikk bemerkelsesverdige liv og skjebner. Det var
ikke bare svarte fra Afrikas indre som
ble fanget og solgt som slaver. Også i utkanten av Europa var det en viss
risiko for å bli fanget av priater og transportert og solgt som hvite slaver i
Nord-Afrika. Dette var det som skjedde med 3 av Cecilias døtre noen år etter at
de hadde bosatt seg på Island. De hadde deltatt i hesteveddeløpet Ridum, ridum, rekkjum yvir Sandinn, og var på tur hjem da de ble fanget og
tatt ombord i en piratskute sammen med flere andre, hester og alt. Piratskuta
gjorde tilsvarende strandhugg på Karmøy. Om natta klarte den ene søstera å
finne, løse og få hesten sin til å hoppe over bord, og, i mørkret svømte den i
land med henne på ryggen. Hun giftet seg med en gardbruker på en av øyene og er
stammor til de norske slektsgreinene. Og hesten hennes ble første leddet i den
nye greina av den lokale hesterasen. De hvite slavinnene og slavene fra Norden
kom etter mange viderverdigheter til Marokko, og fra der ble flere av dem solgt
videre og kom deretter sørover til Voltaområdet. Fra der til kom de to
søstrene til og ble værende hos hver
sin velstående lokale stormann. Begge to sønnene til en av de lokale
stormennene som ble rik på å være mellomledd mellom de som fanget slaver og de
dansk-norske slavekjøperne. Herfra er
det svært uklart om den ene eller den andre eller ingen av de to søstrene ble
formor til dagens fremste internasjonale leder, Kofi Annan. Uklart er det også
hvordan Cecilias 3 døtre som ble værende på Island levde, men den ene eller den
andre av dem kunne kanskje ha vært stammor til Vigdis Finnbogadottir. Og den
tredje av dem skal ha giftet seg med en dansk plantasjeeier, og etterkommerne
drev det stort med sukkerproduksjon i flere ledd. Hun var en skriveglad dame og
skrev en mengde brev. Merkelignok finnes den svenske kjærlighetsvisen Ut i vår haga där
väksa små bär i flere versjoner fra hennes hånd. Kanskje har hun på
denne måten formidlet det gamle samfunnets hemmelige kunnskap om
barnebegrensning. Den skjønne svenske sangen lister opp urtene krusemynta,
liljer, akeleie, roser, salvie og hjertensfryd. At skrinet inneholder en pose
av rødt stoff med innvirket gulltråd og sydd med sølvtråd, med en lavaklump fra
Sørvestlandet på Island sammen med noen urter, deriblant rosa pepper - fra Der
pepper’n gror, pakket sirlig inn hver for seg i silkepapir - taler sitt tydelige språk. I tilfelle ville
det ikke undre noen om resultatet av den forestående slektsgranskingen ville
vise at slektens kvinner bevisst har begrenset barnetallet. Cecilie som var
gift med Giovanni og lot han være i gjen på Malta, kan ha vært et unnatak med
sine 8 – åtte – barn. En utfordring blir det å finne kvinneleddene, for på ett
eller annet tidspunkt ble de lei av å kalle døtrene Anna og Cecilia og Maria.
Når og hvorfor dette navnebruddet skjedde vil en nærstudie kunne bringe klarhet
i. Å få kartlagt
slektene ledd for ledd så grundig som råd og rekonstruere personhistoriene er
oppgavene som ligger foran lokalhistorikeren. En rekke utfordrende spørsmål er
formulert for arbeidet framover. Med slektsgranskingsmetoder og personregister, f.o.f. folketellingene som vi finner på internett, og kirkebøkene,
som vi finner dels i våre kommunale
lokalhistoriske arkiv eller / og får utlånt i filmer fra statsarkivene, kunne
man kartlegge flere av slektsrekkene i mor–datter-linje.Tilsvarende registre
finner man også i alle tidligere Danske oversjøiske områder, slik som
Jomfruøyene som var danske helt til 1923. Emigrant- immigrantregistrene kan
kanskje også gi noe informasjon om slektenes flytting og kontakt over
landegrensene.
Og blant annet kan du finne mange spennende kilder til alt mulig på Dokumentasjonsprosjektet
Universitetet i Oslo Med genforskningsteknologien
og arvematerialet som det islandske Erfdagreining (arveforskningsinstituttet) i Reykjavik
har lagret og har fått rettighetene til, skulle man nå kunne bestemme om
Cecilie og Annes etterkommere i alle de nevnte slektsrekkene har felles
morslineært arvemateriale. Tilsvarende analyser kunne man foreta av
arvematerialet av de lokale hesterasene i Ryfylket, spesielt på øyene, om de
har noe slektskap med islandshesten, slik det er påstått. En rekke kritiske
spørsmål må stilles til innholdet i skrinet. Radiokarbondatering og stil- og
kulturhistoriske metoder kan datere og stedfeste ganske nøyaktig det organiske
materialet og gjenstandene i skrinet. Det er sterke indikasjoner på at både
kart og andre papirer, også poser og esker med urter, kan være fabrikasjoner,
yngre enn det flere av forfatterne ser ut å ha lagt til grunn. Både kart,
skjøte, brev og oppskrifter kan bestemmes kultur- og språkhistorisk temmelig
nøyaktig av forskere. For eksempel ved det Arnamagneanske Instituttet
i Reykjavik kan vi se at kvaliteten på skinnberedningen
i materialet som ble brukt til viktige
dokument var helt annerledes enn det vi finner i skrinet. Det lar seg gjøre å
sted- og tidfeste både garvemetode og bruksområdet, for ikke å nevne å bestemme
hvilket dyr skinnet stammer fra. Skulle det for eksempel vise seg at skinnet
stammer fra elg eller sau, beredt til klær, istedenfor kalvskinn, det vanlige
til kart og dokument og bøker, og slik det på den tiden var beredt og strukket
til det formålet, raser mye av fundamentet for flere av fortellingene
sammen. Vi ser med spenning
fram til det endelige resultatet av den pensjonerte historielektorens grundige
kritiske kildegransking og prøving av de mange påstandene i de mange
fortellingene om slektsviderverdighetene. |